Lezen doen we nu zo:
We zingen alle letters direct na elkaar (vb. mmmmo-o-o-ollllllllllll).
We hakken dus niet meer eerst het woord (vb. m/o/l = mol).
Niet: m/ee/r meer. We zingen direct het woord:
We zijn vanaf nu geen spellende lezers meer maar...
ZINGENDE LEZERS!
Als uw kind moeite heeft met lezen is het belangrijk dat u thuis vaak samen met uw kind leest. Lezen leer je door te oefenen (leeskilometers maken).
Het motiveert uw kind om te oefenen wanneer u er variatie in aanbrengt en bijvoorbeeld spelletjes speelt met de letters en woorden. Bijvoorbeeld:
* ieder een zinnetje lezen
* ieder om de beurt een woord lezen
* u leest de zin, het laatste woord leest uw kind
* uw kind leest de zin en u het laatste woord
* u trekt een letterkaartje uit de letterdoos. Uw kind moet zo snel
mogelijk een woord vinden met die letter op een pagina van het
leesboek.
* u laat een woordkaartje zien en stopt het snel weer weg achter uw
rug. Uw kind moet zeggen welk woord er op het kaartje stond.
* ...
mogelijk een woord vinden met die letter op een pagina van het
leesboek.
* u laat een woordkaartje zien en stopt het snel weer weg achter uw
rug. Uw kind moet zeggen welk woord er op het kaartje stond.
* ...
Herhaal deze leesmomentjes. Lees bijvoorbeeld na schooltijd en dan ‘s avonds voor het slapengaan nog eens. Is uw kind te vermoeid, dan kunt u ’s morgens een leesmomentje inlassen. Wees niet bang om eens mee te lezen als het moeizaam gaat. Dat motiveert en ondersteunt uw kind.
Het belangrijkste is:
Geef complimentjes... ook al lukte het minder goed.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten